A Complete Unknown
In A Complete Unknown volgen we Bob Dylan gedurende de eerste vier jaar van zijn carrière, vanaf zijn aankomst in New York tot het begin van zijn elektrische periode. We observeren zijn liefdesleven, zijn ontmoetingen met andere folkmuzikanten en vooral – heel veel muziek.
Zo’n twintig jaar na Walk the Line (2005) keert James Mangold terug met een biopic over een andere muzikale grootheid uit dezelfde periode. In A Complete Unknown, gebaseerd op Elijah Walds boek Dylan Goes Electric (2015), volgen we Bob Dylan gedurende een periode van vier jaar. Vanaf zijn aankomst in New York in 1961, waar zijn eerste ontmoeting met zijn muzikale held Woody Guthrie plaatsvond, tot aan zijn optreden in 1965, waarin Dylan breekt met zijn akoestische beginjaren en met een volle band een elektrische weg inslaat.
Timothée Chalamet zet een overtuigende Dylan neer, op zoek naar zijn eigen weg, getroebleerd door de toenemende druk vanuit zijn omgeving. Ook Johnny Cash, Dave Van Ronk en andere muzikanten passeren de revue. Met name vaderfiguur van de moderne folk Pete Seeger wordt fraai tot leven geroepen door Edward Norton. Net als in Walk the Line speelt Dylans turbulente liefdesleven ook hier een grote rol. We zien hoe hij zich al componerend tussen Sylvie Russo en Joan Baez heen en weer beweegt, zonder daadwerkelijk een keuze te kunnen maken.