Under a Blue Sun
Het Sylvester Stallone-vehikel Rambo III (1988) is zowel een oppervlakkig commentaar op het falen van conflicten oplossen met oorlog als een surreële interpretatie van Amerikaans exceptionalisme via de handelingen van een individu. Hoewel het verhaal zich afspeelt in Afghanistan en de held het Russische leger verslaat, werd de film opgenomen in de Israëlische woestijn, met hulp van het leger van dat land. Filmmaker Daniel Mann gebruikt verschillende benaderingen in zijn analyse van wat voor de meeste kijkers een hersenloze schietfilm was, maar voor Mann een werk van verschillende betekenissen is.
Under the Blue Sun, doorweven met citaten uit brieven die Mann aan de Hollywoodster schreef, zet Rambo’s wapenfeiten af tegen de manier waarop de media in onze werkelijkheid verhalen rondom conflicten construeert. Tijdens zijn onderzoek ontmoet Mann Bashir, een Palestijnse bedoeïen en autodidactische kunstenaar die heeft meegewerkt aan Rambo III. Bashirs ervaringen als oorspronkelijke bewoner die zijn grond kwijt is in Israël, geven aanleiding tot een krachtige beschouwing van koloniale politiek, maar ook van de manier waarop deze dynamiek in stand wordt gehouden en wordt benadrukt in massaproducties. Manns film legt met zorg de verweven verhalen bloot die het geopolitieke, fysieke en natuurlandschap van Israël/Palestina definiëren. Het resultaat is een intelligente, verhalende verkenning van propaganda, oorlog en kolonialisme die waakt voor strijdlust – een film die ons uiteindelijk doet afvragen of we nog wel een nieuwe Rambo kunnen gebruiken in deze wereld.