In een door een zwakke economie geteisterd Iran leven twee broers van middelbare leeftijd bij hun wrede vader. Door zijn woedeaanvallen, machogedrag en gewelddadigheid heeft zijn tweede vrouw hem verlaten. Hij reageert zich af op zijn oudste zoon en de jongste fantaseert over hoe hij zijn vader zal vermoorden. Als de man de woning boven hen aan een jonge vrouw verhuurt, om met haar te trouwen, duwen haar gevoelens voor de oudste zoon het ernstig gehavende gezin nog verder richting de afgrond.
Waar Oktay Baraheni zich in zijn debuutfilm Bridge of Sleep (2016) liet inspireren door Dostojevski’s Misdaad en straf, put hij in zijn tweede speelfilm uit de duistere kanten van Shakespeares familietragedies. Als in de beste Iraanse films ligt de kracht van The Old Bachelor, een vlammend protest tegen het patriarchaat, in het evenwicht tussen de couleur locale en het bredere, universelere commentaar op elke samenleving waar genderongelijkheid en het patriarchaat de norm zijn. Het acteerwerk van Hamed Behdad, Hassan Pourshirazi en Mohammad Valizadegan is ronduit indrukwekkend en Leila Hatami schittert als de nieuwe bewoner die zich niet bewust is van de bedoelingen van haar huisbaas. Baraheni laat opnieuw zien wat voor uiterst fijngevoelige en begaande scenarist en regisseur hij is.