The Ballad of Suzanne Césaire
De in Martinique geboren Suzanne Césaire was schrijver, leraar, feministisch activist van het Afro-Surrealisme, belangrijk lid van de Négritude-beweging en een pionier die meer aandacht en erkenning verdient dan ze ooit heeft gekregen. Madeleine Hunt-Ehrlichs fascinatie voor haar onderwerp blijkt uit het onderzoek dat aan het maken van deze film voorafging, inclusief urenlange audio-interviews met Césaires nog levende kinderen en familie. Maar dit is niet zomaar een biopic: het leven van Césaire wordt gepresenteerd aan de hand van een onderzoek door een groep filmmakers die zich graag bezighoudt met het leven en de nalatenschap van de schrijfster. De film schakelt tussen het heden en het verleden, vervaagt de grenzen tussen het ingebeelde en het biografische, en concentreert zich op het personage van Zita Hanrot, een actrice en nieuwe moeder die wordt achtervolgd door stemmen terwijl ze zich voorbereidt om de rol van Césaire te spelen.
Hunt-Ehrlich, een kunstenaar en filmmaker die bekendstaat om haar onderzoek naar de innerlijke wereld van zwarte vrouwen, creëert een boeiende verkenning van een figuur die door de geschiedenis aan de kant is gezet. The Ballad of Suzanne Césaire profiteert van Hunt-Ehrlichs fragmentarische benadering en erkent dat de complexiteit van Césaires karakter om meer vraagt dan een conventionele hagiografie. De film laat zien dat het succes van haar man Aimé op politiek gebied de prestaties van Césaire overschaduwde en wil haar positie als radicale stem en visionair bevestigen.