Het afgelegen houthakkersstadje Sourdough Creek maakt zich op voor de opnames van een grote film. De corrupte burgemeesters Jeb en Zeke willen een vissersdorpje met de grond gelijk maken om een vakantieoord te bouwen. Met geweld smoren ze het verzet daartegen in de kiem. Ze worden echter gestuit door Hellbug, een afschrikwekkend superinsect uit het naastgelegen bos, en Slide, een gemaskerde wreker annex gitaarspelende cowboy uit de plaatselijke kroeg.
Slide, de nieuwe film van de ervaren onafhankelijke animator Bill Plympton, is niet in een hokje te plaatsen. De film biedt een wilde mix van elementen uit westerns, comedy’s, musicals en horrorseries, die tot leven wordt gewekt door een persoonlijke en eigenzinne kijk op het Amerikaanse achterland. Ecologische en politieke thema’s sluipen in dit grillige, inventieve verhaal met een aangenaam lichte toon.
Plymptons krasserige, handgetekende stijl kenmerkt zich door art brut-contouren en kronkelige lijnen die de figuren een pulserende, nerveuze dynamiek geven. Gelaatstrekken worden overdreven en grotesk weergegeven en frames worden weggelaten om een hakkelig stop-motioneffect te creëren. Perspectief, verhoudingen en bewerkingen worden allemaal ondergeschikt gemaakt aan een expressieve levendigheid. Slide is een memorabele animatiefilm vol karakter en gevoel die de kijker meevoert in een bijzonder excentrieke wereld.
Wist je dat Bill Plympton naar Rotterdam komt dit jaar voor een Talk? Lees hier meer.