Rapito
In Rapito duikt Marco Bellocchio opnieuw in de Italiaanse geschiedenis. Deze keer met het waargebeurde verhaal van Edgardo Mortara, een joods jongetje dat werd weggehaald bij zijn gezin en katholiek werd opgevoed door de pauselijke autoriteiten. Het verhaal begint in 1852, toen Bologna nog werd bestuurd door de pauselijke staat. In dit even spannende als intieme drama analyseert Bellocchio machtsstructuren in een ontroerend verhaal over de onvermoeibare pogingen van de familie Mortara om hun zoon terug te krijgen en de kerkelijke indoctrinatie van Edgardo (een jongetje van zes dat wordt verscheurd tussen een onbekend, ander geloof en de noodzaak om zich aan te passen om te overleven).
Rapito accentueert de rituelen, overtuigingen en symbolen die het leven bepalen in beide geloven – en schetst tegelijkertijd een genadeloos portret van Pius IX, een paus-koning die zijn eigen vooroordelen koppelt aan zijn onbegrensde macht en ambitie. Zoals gebruikelijk in films van Belocchio komt de fantasiewereld tot leven in pseudosurrealistische en extatische scènes. In wezen gaat deze intrige vol wanhoop, intensiteit en verlangen, net als zijn Vincere (2009), over de slopende psychische verwarring die mensen ervaren als hun afkomst volledig wordt ontkend.
Wist je dat Marco Bellocchio naar Rotterdam komt voor een Talk dit jaar? Lees hier meer.