Maldoror
Een confronterende thriller over de jacht van justitie op de leden van een bende die betrokken is bij de ontvoering en verhandeling van jonge vrouwen. Fabrice Du Welz fictionaliseert de beruchte jaren 90-zaak van de Belgische seriemoordenaar en kindermisbruiker Marc Dutroux.
In deze grimmige, extreem realistische thriller heeft het geheime politieonderzoek naar een bende die jonge vrouwen ontvoert en verhandelt de toepasselijke naam Maldoror. Deze naam verwijst naar Lautréamonts poëtische roman uit 1869 over een goddeloze figuur die zichzelf buiten de wet plaatst.
De film sluit nauw aan bij de beruchte zaak van de Belgische seriemoordenaar en kindermisbruiker Marc Dutroux (hier omgedoopt tot Marcel Dedieu). We zien de rampzalige gevolgen van een versnipperd politieapparaat waarin afdelingen weigeren samen te werken en incompetentie hoogtij viert. Er worden voortdurend toespelingen gemaakt op een mogelijk breder, luguber netwerk waar gerespecteerde leden van de gemeenschap bij betrokken zijn. Du Welz en Domenico La Porta, die meeschreef aan de film, hebben aan het waargebeurde verhaal een dubbelzinnige held toegevoegd: agent Paul (mooi intens gespeeld door Anthony Bajon), die compleet geobsedeerd door de zaak de grenzen van de wet overschrijdt. Een groot deel van het verhaal draait om een stapel videobanden, wat zich goed leent voor een visuele stijl vol verontrustende glitches, pixels en freeze-frames.