Als er een keerpunt is aan te wijzen in de loopbaan van de Manetti Bros., dan is dat het besluit van Radiotelevisione Italiana (RAI) om ze de regie toe te vertrouwen van Inspector Coliandro, die aanvankelijk als televisiefilm bedoeld was, maar uitgroeide tot een serie van zeven seizoenen.
Het project – het geesteskind van detectiveschrijver en historicus Carlo Lucarelli – was een poging om met een originele politieman te komen die afweek van de vele onfeilbare en onbevreesde commissarissen op de Italiaanse tv. Een inspecteur die ironisch en excentriek was, die het eerder van geluk dan van wijsheid moest hebben. De rol werd gespeeld door de beloftevolle acteur Giampaolo Morelli, die eruit zag als een held, maar ook gevoel voor humor had.
Coliandro’s wereld bleek voor Antonio en Marco Manetti de perfecte dimensie om een van de meest geliefde genres – het Italiaanse misdaaddrama van de jaren 70 – voor de televisie van de jaren 00 in iets nieuws en ongekends te transformeren.
L’ispettore Coliandro: Black Mamba vat de filosofie van de serie goed samen. Coliandro wordt verliefd op een jonge verpleegster die een meedogenloze huurmoordenaar blijkt te zijn. Te midden van misverstanden en surreële, komische situaties is het Coliandro zelf die de waarheid ontdekt en de gevolgen aanvaardt.