Een energieke geoloog loopt stage in het Prehistorisch en Paleontologisch Museum van Orce in Granada en komt een zwaargewonde schaapherder tegen. Deze toevallige ontmoeting plant het zaadje voor Historia de pastores, een avonturenfilm die een perfecte mix tussen oud en nieuw vindt. Door in gelijke doses gebruik te maken van woorden en geladen stilte, suggestie en bespiegeling, construeert Jaime Puertas Castillo een innemend verhaal over het plattelandsleven in het zuiden van Spanje, doorspekt met vreemde elementen en een aantal sterke, verrassende wendingen.
Ontdekkingen omtrent prehistorische nederzettingen in de regio, verhalen over voorouders die aan de vergetelheid ontrukt worden op Andalusische patio’s, boerderijen die ooit het middelpunt van het leven waren maar nu in puin liggen, zijn verlaten en vergeten – deze beelden staan centraal in de film. Maar het is niet zomaar een duik in het verleden. Er is ook nog het internet dat mysterieuze aandoeningen veroorzaakt, een drone die dreigend in de lucht hangt en een app met vreemde superkrachten. De kleine cast (waaronder een toegewijde kudde schapen) verzekert de film van authenticiteit. Historia de pastores is een ontroerende, nederige en humoristische film, waarin een oprechte ode aan traditie hand in hand gaat met vleugjes van het bovennatuurlijke en het fantastische.