Het onderwerp van de eerste Engelstalige film van de beroemde Braziliaans-Algerijnse filmmaker Karim Aïnouz zal sommigen verbazen: het Engeland van de Tudors en de laatste dagen van koning Hendrik VIII. Maar anders dan andere werken over dit tijdperk concentreert Aïnouz zich op de laatste en meest onderbelichte van de koning zijn zes vrouwen – Catherine Parr, die niet onthoofd, weggestuurd of in het kraambed gestorven is.
Parr, aangesteld als regent terwijl de koning oorlogvoert in het buitenland, voert anti-tirannieke hervormingen door op basis van haar radicale protestantse overtuigingen. Nadat haar echtgenoot is teruggekeerd en haar jeugdvriendin en geestverwant op de brandstapel heeft gezet, moet Parr vechten voor haar leven. Ze is zich maar al te bewust van de toorn van haar chronisch zieke man en het gruwelijke lot van de mensen op wie hij die heeft botgevierd. Wanneer het net van politieke intriges zich om haar sluit, wordt haar lot uiterst onzeker.
In zijn vrije bewerking van Elizabeth Fremantles roman The Queen’s Gambit maakt Aïnouz van Parr een uiterst schrandere en intelligente oer-feministe. Het geweldige spel van Jude Law als Hendrik VIII en Alicia Vikander als Catherine Parr is schitterend in beeld gebracht door Hélène Louvart, winnares van de Robby Müller Award tijdens IFFR 2023.