In Guita Schyfters El águila y el gusano volgen we de ingewikkelde verhaallijnen van een aantal personages: de eigenaar van een schoonheidssalon die gek is op “alles wat Chinees is”, een politicus die meer geeft om hoogdravende toespraken dan om de problemen van zijn land, een politiek adviseur die compleet wordt genegeerd en een schimmige detective wiens naam niemand lijkt te kunnen onthouden. Het scenario van Schyfter en Hugo Hiriart, met wie ze vaak heeft gewerkt en die in 2013 de roman uitbracht waar de film op is gebaseerd, barst van de goed doordachte, hilarische dialogen.
In El águila y el gusano komen meerdere verwikkelingen samen: de locatie van een lijk, een geheim in de muren van de salon, het dubieuze verleden van de personages, kunsthistorisch onderzoek en het nut van moderne kunst, een aantal moorden en verdwijningen… Deze excentrieke satire – die voortdurend wordt onderbroken door nieuwberichten op radio en tv – zit vol wendingen en merkwaardige onthullingen. Met geweldig acteerwerk en een levendige regie verandert El águila y el gusano de misstanden van onze tijd in een bron van duivels vermaak en zwarte humor en schetst het een surrealistisch beeld van de ellende en problemen in de Mexicaanse samenleving.