Wie is Diabolik, de meedogenloze Italiaanse antiheld, nou echt? Het laatste hoofdstuk van de door de Manetti Bros. verfilmde stripserie gaat op zoek naar het antwoord.
De film maakt een sprongetje naar de jaren 70, een turbulente periode gekenmerkt door de bendes van Vallanzasca en Magliana, studentenprotesten en straatmoorden. Het verhaal begint met achtervolgingen en mitrailleurschoten die op straat een spoor onschuldige slachtoffers achterlaten. Het is niet Diabolik die de trekker overhaalt, want die heeft zijn eigen ‘beroepscode’ en doodt alleen als hij het nodig acht. Een criminele bende blijkt verantwoordelijk voor de bloedvergieten en terroriseert de stad met zinloos, meedogenloos geweld. Wanneer de bende Diabolik en zijn aartsvijand, inspecteur Ginko, gevangennemen, belanden de twee samen in een cel.
Terwijl de grofheid van de film de diepere laag aanvankelijk verhult, komen Diaboliks diepste geheimen uiteindelijk aan het licht. Vrouwen spelen een belangrijke rol in een verhaal dat op het oog om mannelijke personages lijkt te draaien. Het passende slot van de sage van de Manetti Bros., die het aandurfden een van de meest geliefde striphelden van Italië naar het witte doek te brengen.