Confidenza
Pietro is een gerespecteerde leraar en Teresa is zijn briljante, jonge leerling. Hun affaire is zowel verboden als hartstochtelijk. Na de eerste ruzie stelt Teresa voor dat ze elkaar een geheim vertellen dat zo beschamend of schokkend is dat het, als het openbaar zou worden gemaakt, het leven van die persoon zou verwoesten. De tijd verstrijkt, Pietro’s status als schrijver groeit en hij geniet met zijn gezin van het comfort van het burgerlijke leven. Maar hij wordt achtervolgd door de mogelijkheid dat Teresa op een dag weer verschijnt en zijn wereld overhoop haalt met het geheim dat hij haar heeft verteld.
Daniele Luchetti’s eerste samenwerking met Elio Germano, Mio fratello è figlio unico (2007), vestigde de reputatie van de acteur. Met Confidenza profiteren zowel de filmmaker als de acteur van een partnerschap dat creatief rijker is geworden. De film is een bewerking van de bestseller van Domenico Starnone, maar verschilt enigszins in het bredere perspectief op de wereld die Pietro voor zichzelf heeft opgebouwd. Luchetti ontleedt niet alleen de destructieve relatie tussen Pietro en Teresa, maar wijst ook met een beschuldigende vinger naar de belangen en hypocrisie van de bourgeoisie, die ons vertrouwen in elkaar steeds meer aantasten. Confidenza is mysterieus, claustrofobisch en intens, wat wordt versterkt door de muziek van Thom Yorke. Het is een prachtige thriller en een diepgaande analyse van menselijk gedrag.