Ramata-Toulaye Sy’s speelfilmdebuut Banel & Adama toont de mythische liefde tussen het gelijknamige stel in een afgelegen Senegalees dorp. Maar het voegwoord uit de titel staat centraal in dit zinderende romantische drama. “Zonder Adama ben je niets”, grapt Banels tweelingbroer, die niet blij is met de fanatieke toewijding van zijn zus aan haar nieuwe man.
Adama heeft zijn erfelijke recht om dorpshoofd te worden afgewezen en is in plaats daarvan getrouwd met Banel. Samen besluiten ze een huis op te graven dat in het zand buiten het dorp ligt begraven, in de hoop een eigen plekje te vinden weg van hun gemeenschap, waar alles zich in het openbaar afspeelt. Deze onafhankelijke houding wordt niet zomaar getolereerd, en het dorp krijgt direct te maken met een droogte, waardoor de band van het stel onder druk komt te staan.
Banel, gespeeld door Khady Mane, beweegt zich vol overtuiging over het terrein van verliefdheid, vastberadenheid, obsessie en schuld, met een bijna evangelische vurigheid. Haar emotionele bereik neemt toe terwijl de film van een tedere ode aan tienerromantiek uitgroeit tot een opera-saga over religieuze beproevingen. Dankzij haar vasthoudendheid is het noodlottige liefdesverhaal in Banel & Adama van Bijbelse proporties.