In plaats van het betalen van zijn achterstallige huur, wordt Kutani, een werkloze regisseur in Japans wegkwijnende pornoindustrie, door zijn huurbaas gevraagd een andere huurder, Iseki, uit te zetten. De arme scenarist Iseki is verrast door het vreemde gedrag van de doorweekte Kutani en laat hem binnen om op te drogen. Tijdens een paar drankjes bespreken de mannen hun stukgelopen relaties, zich er niet van bewust dat ze meer gemeen hebben dan ze denken.
A Spoiling Rain van de ervaren scenarist Arai Haruhiko verplaatst de gelijknamige roman van Matsuura Hisaki uit 2001 naar het Japan van na Fukushima. Het is een schitterende, melancholische ode aan mislukking. De film draait om twee hulpeloze nietsnutten in een afglijdende wereld en springt heen en weer tussen het heden en het verleden. We zien zo hoe twee relaties gelijktijdig uiteenvallen, wat weerspiegeld lijkt te worden in de teloorgang van de pornoindustrie.
Met een bij bepaalde levenservaringen horende nonchalante ironie, vertelt A Spoiling Rain het verhaal van mannelijk zelfbedrog dat onvermijdelijk levens verwoest zonder te beseffen hoeveel schade het aanricht. De romantische lotsbestemmingen van Kutani en Iseki, twee tegenpolen met een totaal andere kijk op het leven, worden op merkwaardige manieren met elkaar verstrengeld – in hun humoristische egocentrisme en in hun cynisme, dat zowel terloops als vlijmscherp is.