8 Views of Lake Biwa is een poëtisch sprookje en toont een vrije, meditatieve reis die grenzen en culturele verschillen doorbreekt – een bijna therapeutische, dromerige en troostende ervaring. Marko Raat combineert de tradities van de Japanse episodische vertellingen en hun iconische beelden met de gevoeligheid van Baltische culturen. Ondanks de ingetogen sfeer draait zijn mystieke film om zinderende passie en erotiek.
In Raats magische wereld kun je een meer aan de Russisch-Estse grens oversteken en in het verre Japan belanden. Je kunt tijdreizen maken en ongemerkt de grenzen tussen realiteit en fantasie passeren. Als we alles zien als deel van de werkelijkheid, wordt alles één: leven en dood, mens en natuur, oost en west. Afstanden verdwijnen, de tijd meandert voort en het verleden, het heden en het onbekende komen samen.