Dit regiedebuut van Gina Gammell en acteur Riley Keough won de Caméra d’Or op het filmfestival van Cannes. Dit felrealistische, observerende drama speelt zich af in de Amerikaanse Pine Ridge Indian Reservation.
Hoewel ze hetzelfde kleine wereldje delen, kennen de hoofdrolspelers elkaar aanvankelijk niet. Matho is een puber en Bill is bijna volwassen. Ze zijn verschillend van karakter, maar hun dagelijkse problemen draaien om dezelfde plaatselijke problemen: armoede, werkloosheid, verstoorde gezinnen en uitbuiting door de dominante witte cultuur. De film verweeft hun verschillende levenspaden op gejaagde wijze.
War Pony zet de hoofdfiguren en hun gelijken neer als fundamenteel losgekoppeld van de taal, cultuur en spiritualiteit van hun Lakota-wortels, hoewel ze wel degelijk vluchtige, mystieke visioenen hebben die hen misschien naar een ander pad kunnen leiden. In eerste instantie doet de aanblik van ontevreden pubers die rondhangen, drugs gebruiken of inbreken in auto’s of huizen denken aan het werk van Larry Clark, met name zijn Marfa Girl-films, maar dan zonder de gebruikelijke nadruk op seksualiteit.
Het doel van Gammell en Keough is uiteindelijk optimistischer en minder sensationeel. Het scenario van War Pony kwam voort uit een hechte samenwerking met twee leden van de gemeenschap, Franklin Sioux Bob en Bill Reddy, en langdurige improvisaties met de niet-professionele cast.