Deze film van Judit Elek, de laatste die internationale erkenning kreeg en tevens de laatste die destijds op IFFR werd vertoond, is een documentaire reis met schrijver/activist/academicus Elie Wiesel. Het is een verkenning van een aantal cruciale plaatsen uit zijn verleden, waaronder Sighet, zijn geboortestad, toen en nu Roemeens, maar van 1940 tot 1944 onder Hongaarse heerschappij, en Oświęcim, berucht onder zijn Duitse naam Auschwitz, waar Wiesel de gruwelen van de nazi-dodenkampen overleefde. In Sighet ontmoet hij mensen die zich nog de laatste sporen kunnen herinneren van de oude Joodse cultuur waarin hij als kind opgroeide, onder wie een oudere man die de broer van de huisarts van de familie Wiesel blijkt te zijn.
Herinneringen in overvloed in Auschwitz, waar Wiesel het onbeschrijfelijke beschrijft. De reis wordt omkaderd door twee toespraken die hij heeft gehouden: één bij de opening van het United States Holocaust Memorial Museum en één bij de uitreiking van zijn Nobelprijs voor de Vrede in 1986. Deze momenten worden afgewisseld met goed gekozen historisch beeldmateriaal.
Het is moeilijk om de reis in To Speak the Unspeakable – The Message of Elie Wiesel en de fragmentarische vorm niet te zien als het model voor de thema’s en de structuur van Eleks film Retrace (digital director’s cut)uit 2019.