Twintiger Renata en haar zus Siena gaan een week op strandvakantie met hun uitbundige Italiaans-Canadese ouders. Renata is onlangs ontslagen, maar houdt dat stil voor haar nogal aanwezige moeder. Naarmate het dagenlang luieren op het strand, het kaarten, en de verplichting het vooral ‘rustig aan te doen’, langzaam hun tol beginnen te eisen, zien we hoe het door de toenemende spanning tussen de gezinsleden voor het Renata steeds lastiger is om haar onafhankelijkheid en de behoefte om verzorgd te worden te balanceren.
Waar de weergave van transpersonen in films vaak gepaard gaat met wrede vernederingen en uit elkaar vallende families als gevolg van afwijzing, verkent filmmaker Luis De Filippis (For Nonna Anna, IFFR 2018) het gelaagde verhaal van een liefdevolle en behulpzame familie tijdens een zonovergoten, saaie zomervakantie. Renata wordt geaccepteerd en is geliefd om wie ze is. Haar moeder noemt haar liefkozend “mama”. Maar vakantie kan ergernissen en verborgen waarheden uitvergroten – zelfs in de meest hechte families. Something You Said Last Night toont ons een adembenemende aanslag op Renata’s veerkrachtige gevoel van eigenwaarde, terwijl ze zich door de gezinschaos manoeuvreert met een onwankelbaar vertrouwen, bij vlagen zelfbewust. De indrukwekkende aanwezigheid van actrice Carmen Madonia houdt alles perfect in evenwicht.
Het resultaat is een ingetogen familieportret dat met liefde is gemaakt, verrijkt met wazige details van de zomer en Renata’s contemplatieve kijk op de wereld als een opgewekte, veelzijdige vrouw, zus en dochter.