Playland
Met een eclectische cast van queer artiesten, onder wie drag icoon Lady Bunny en Danielle Cooper uit Pose, is Playland transdisciplinair in elke betekenis van het woord: muziek, dans, archiefbeelden, tableaus, opera en performancekunst worden gecombineerd tot een ongrijpbaar werk dat alle grenzen doet verdwijnen.
Dit speelfilmdebuut van kunstenaar-filmmaker Georden West is een expressionistisch en uiterst queer knutselwerk dat inzoomt op een tijdloze avond in het beroemde Playland Café. De film volgt de werknemers en anderen die bij het meubilair hoorden en verzamelt zo een palimpsest van persoonlijke en gemeenschappelijke anekdotes uit de geschiedenis van deze bar.
Het Playland Café, de oudste gay bar in Boston, werd geopend in 1937 en vormde een bruisend queer trefpunt in de stad tot 1998, toen ingrijpende stadsvernieuwingsprojecten tot de sluiting leidden. De bar, gesloopt maar nooit vergeten, diende als ontmoetingsplek voor een zeer diverse groep mensen — altijd met velerlei acts, van drag-performances tot dj-sets – en had banden met Pride-manifestaties en ondergrondse gaykranten. Als verzamelplek voor buitenstaanders was het ook een doelwit voor politie-invallen en herbestemming.
Zinspelend op experimentele werken van bijvoorbeeld Derek Jarman en Sally Potter heeft West een bijzondere en vindingrijke film gemaakt die brutaal buiten de fysieke ruimte treedt en ons er zo aan herinnert dat bepaalde baanbrekende queer ruimtes verdwenen mogen zijn, maar dat de herinneringen eraan niet uitgewist kunnen worden.