Letzter Abend
Een van de mooiste dingen aan Letzter Abend is de locatie: Hannover, een van die tientallen onopvallende, middelgrote Duitse steden die alleen bijzonder zijn voor de mensen die er wonen. Hannover is netjes, schoon en eerder suf dan saai – de tegenpool van de hippe Duitse hoofdstad die met de sneltrein anderhalf uur oostwaarts ligt: Berlijn. Dat is waar het jonge stel in Letzter Abend binnenkort naartoe verhuist, lockdownmoe en klaar voor iets nieuws en hopelijk beters dan dat waar corona(beleid) hun leven toe gereduceerd heeft. Bij wijze van afscheid nodigen ze een paar vrienden uit voor een ongedwongen feestje in hun inmiddels bijna lege appartement. Het probleem is dat een aantal van hen veel te laat of helemaal niet komt opdagen, terwijl het huis langzaam volstroomt met onverwachte bezoekers, waaronder wildvreemden.
Letzter Abend is in een week gedraaid met een beperkt budget. Voor Lukas Nathrath en zijn acteurs werd het een hectische periode van alles-of-niets-expressiviteit vol emotionele uitschieters. Maar, geen uitspattingen! Dit is filmmaken op zijn soberst en puurst: een klassieke voorbereiding, maar een moderne uitvoering. De acteurs staan centraal, er is veel dialoog en de film staat altijd vierkant achter zijn personages, terecht of onterecht.