De veertienjarige Jimmy (Tyrell Williams) doet aan kungfu. Hij is vastberaden in de kop te dansen tijdens de leeuwendans, waarbij de leerlingen in het leeuwenpak de straat opgaan. Als de nieuwe selectie wordt samengesteld, ziet Jimmy zijn droom uiteenspatten. Zijn leermeester, de sifu, kiest voor de getalenteerde nieuwkomer Li Jié (Haye Lee), en zet Jimmy achterin het lijf. Jimmy zet alles op alles om de beste te worden en zijn plek in de kop te veroveren. Daarvoor moet hij wel even de strijd aangaan met een paar pestkoppen die hem dwarszitten, de sifu overtuigen van zijn kunnen en vooral zichzelf overwinnen.
Voormalig Nederlands karatekampioen Tyrell Williams en kungfubeoefenaar Haye Lee, voor wie dit hun speelfilmdebuut is, maken met hun sprongen en trappen Kung fu leeuw tot een spannende jeugdfilm over de uitdagingen van het opgroeien, waarbij de wijze lessen uit de vechtsport handig van pas komen. Met Rotterdam als het decor van deze leeuwendans, laat filmmaker Froukje Tan ook zien welke tradities de stad rijk is.