Cameraman Vignesh Kumulai keert terug op IFFR met zijn regiedebuut Karparaa, na de wereldpremière van Tiger Award-winnaar Pebbles in 2021. Karparaa is een aangrijpend, sober drama dat meerdere generaties beslaat en zich afspeelt in het landelijke Tamil Nadu in Zuid-India. Een bedlegerig, ouder echtpaar leeft van elkaar gescheiden bij verschillende gezinnen. Ze worden met tegenzin verzorgd door kinderen en kleinkinderen die op lome zomermiddagen liever met hun smartphones bezig zijn. Dagen verstrijken, seizoenen komen en gaan en het echtpaar wacht af.
Het verhaal van ouders die door hun kinderen verwaarloosd worden, is sinds Tokyo Story (1953) vele malen verteld – zeker in de op familie gerichte Indiase film. Maar Kumulai’s film, die een lange periode bestrijkt, vereenvoudigt dit uitgangspunt radicaal en laat moralisme en melodrama achterwege om zich op oprechte scènes uit het leven van alledag te richten. De rustig zwevende camera registreert de doorleefde gezichten, golvende landschappen en rijke fauna met evenveel zorg en aandacht, als gelijke onderdelen van hetzelfde ecosysteem.
Het rustig opgebouwde, sfeervolle Karparaa toont gelijktijdig de wreedheid van volwassen kinderen die zich ergeren aan ongewenste verantwoordelijkheden en het lot van ouders op leeftijd die hun waardigheid en onafhankelijkheid verliezen. In plaats van het uitmelken van deze spanningen, worden ze ingebed in de onontkoombare cycli van de natuur. Door de geleidelijke opeenstapeling van verschillende gevoelens bereikt de film langzaamaan een verwoestend emotioneel hoogtepunt.