“Huizen verstikken je niet, ze beschermen je”, zegt Sakina tegen haar schoonzus Hina, die daar anders over denkt. Hina leidt immers een onbevredigend bestaan sinds haar man acht jaar geleden verdween en ze introk bij de orthodoxe, fanatieke en slechtziende Sakina. Maar Hina krijgt weer hoop als ze, aangetrokken door de lokroep van het bos, in een meer valt en gered wordt door een aantrekkelijke jonge fotograaf.
Kamli, van de Pakistaanse filmmaker Sarmad Khoosat, werkt dit eenvoudige, sprookjesachtige uitgangspunt uit tot een aangrijpend romantisch melodrama over de invloed van tradities op de angsten en verlangens van vrouwen. In het emotionele stelsel van de film wordt geluk een neutrale toestand die wordt bepaald door religieuze wetten. Door het voortdurend balanceren met contrasterende gevoelens kiezen we de ene keer voor Hina en haar verlangen naar liefde, maar begrijpen we ook Sakina’s wreedheid, die voortkomt uit diepgewortelde onzekerheid.
De film put uit de idiomen van zowel realistische drama’s als van Bollywood-musicals en brengt die in evenwicht om te voorkomen dat de film te veel neigt naar akeligheid of juist frivoliteit. De mooie liedjes stileren de emoties, die in bedwang worden gehouden door de alledaagse realiteit van het verhaal. Kamli, prachtig gedraaid, met bijzondere aandacht voor de stoffen, is een bijzonder werk uit een ondervertegenwoordigde filmregio.