I morti rimangono con la bocca aperta
Een aanvulling op Les Unwanted de Europa (IFFR 2018) en Checkpoint Berlin (IFFR 2020), I morti rimangono con la bocca aperta, is het vervolg van Fabrizio Ferraro’s project over de geschiedenis van mensen die moesten vluchten voor vervolging.
In dit deel van de trans-Europese pelgrimage trekken vier verzetsstrijders in 1944 over het besneeuwde Marsicanigebergte in Midden-Italië. Het is bijtend koud en op hun lange, zware vlucht voor de Duitsers ontmoet de groep een vrouw van wie ze vermoeden dat ze een spionne is. Ondanks de duidelijke historische en geografische verwijzingen krijgen we weinig extra informatie over de mannen en hun missie. De gebeurtenissen worden niet-chronologisch, geminimaliseerd en fragmentarisch verteld. De nadruk ligt juist op de tussenliggende momenten: wachten, roken, blikken in de verte en marcheren op de sombere tonen van de Eerste Symfonie van Gustav Mahler, wiens muziek verboden was in nazi-Duitsland en aan wie de film is opgedragen.
Ferraro’s duistere, afwisselend kille en warme film bestaat grotendeels uit beelden van donkere figuren in een wazig, winters landschap, soms op elkaar gepakt, dan weer achter elkaar lopend. Of deze jagers in de sneeuw ooit een haard zullen vinden, komen we nooit te weten, maar de ’ter nagedachtenis aan het heden’ gemaakte film heeft wel degelijk een hoopvolle boodschap in onze politiek roerige tijden: de verlossing is misschien nabij.