Comedy is een serieuze zaak. Vraag maar aan de jonge Indiase stand-upcomedians in Jaideep Varma’s I Am Offended, die in de problemen raakten door grappen over taboeonderwerpen of zelfs onschuldige dingen. “Geen grappen over godsdienst, het kastenstelsel, politiek of seks”, kregen ze vaak te horen van de organisatoren voor ze optraden. Een misplaatste grap kan leiden tot volkswoede of, nog erger, problemen met de autoriteiten.
I Am Offended is een onthullende bloemlezing van fragmenten en interviews met humoristen in verschillende media en een veldonderzoek naar de grenzen van een populaire kunstvorm, die nog in de kinderschoenen staat in een land waar je al snel kritiek krijgt. De comedians reflecteren op de techniek van hun vak en de kansen en valkuilen voor de Indiase stand-upcomedy, maar ook op het ontstaan en de verschillen op het gebied van taal, geslacht en regio die de ontwikkeling van Indiase stand-upcomedy hebben beïnvloed.
Uit de interviews komt naar voren dat comedy als vorm van verzet onmisbaar is voor een gezonde democratie. Humor is een uitlaatklep voor kritiek en alledaagse frustraties, keert zich tegen de gevestigde orde en mag mensen provoceren en in verlegenheid brengen. De arrestaties en afzeggingen waar Indiase comedians regelmatig mee te maken krijgen sinds Varma’s film versterken de centrale boodschap van I Am Offended: dat het land zich steeds gretiger beledigd voelt.