Follower
Raghu is een onbeduidende journalist die werkt voor een radicaal online mediabedrijf in de door een taalstrijd gepolariseerde stad Belgaum in het zuiden van India. Het lage salaris stoort hem niet, want het gaat hem om zijn doel, wat blijkt uit de opruiende, dubieuze artikelen over zijn tegenstanders die hij post. Objectieve nieuwsberichten brengen hem aan het twijfelen, maar hij verdrijft die tegenstrijdige gedachten met een verdubbeling van zijn fanatieke uitingen, met tragische gevolgen.
Met een vlijmscherp gevoel voor plaats en cultuur toont Harshad Nalawades uitgekiende, barmhartige drama Follower ons de oorzaken van Raghu’s radicalisering; op zich kleine probleempjes, maar bij elkaar opgeteld genoeg om hem het gevoel te geven dat hij vastzit. Elke keer als Raghu zijn nek uitsteekt, wordt hij teruggefloten. Follower is een zeldzaam werk over het frustrerende gevoel dat je een buitenstaander bent in eigen huis. Toch beperkt de film zich niet alleen tot Raghu’s vervelende ervaringen, maar geeft hem hem ook een genuanceerd, gelaagd sociaal leven in de vorm van twee goede vrienden – de welgestelde YouTuber Sachin en de islamitische alleenstaande moeder Parveen. Hun vriendschap is niet ten onder gegaan aan hun identiteit, maar kan nog altijd bezwijken onder externe druk. Met die prachtige vriendschap laat Follower zien wat ze zouden kunnen verliezen.