Firaaq
Firaaq is een gevoelig, scherp drama met meerdere verhaallijnen. Het regiedebuut van actrice Nandita Das speelt zich af in de stad Ahmedabad, een maand na de rellen in Gujarat in 2002. Een jong moslimstel verlaat hun schuilplaats en ontdekt dat hun huis is platgebrand. Een hindoeïstische vrouw wordt verteerd door schuldgevoel over haar machteloosheid en nalatigheid. Een onopvallende welgestelde moslimzakenman voelt zich ineens te zichtbaar, nadat zijn winkel is leeggeplunderd. Een oudere muzikant die niets van het rumoer heeft gemerkt, kruipt uit zijn schulp. Een verweesd kind wordt herhaaldelijk naar zijn naam gevraagd.
Via met elkaar verweven verhaallijnen over gewone mensen die betrokken waren bij de gebeurtenissen, onderzoekt de film de sterke sociale, economische en spirituele breuklijnen in een metropool in de nasleep van burgerlijke onrust. Firaaq is een verhaal over de overlevenden, maar ook over de schimmen van de vermiste personen die de stad ooit draaiende hielden.
Met deze empathische hervertelling brengt Das’ film de ijzingwekkende getuigenissen uit Rakesh Sharma’s Final Solution (2003) tot leven. Door de ervaringen van vrouwen bij de rellen te accentueren zien we vooral hoe je in je eigen huis niet meer veilig bent voor fysiek en geestelijk geweld. Firaaq toont een stad die verdeeld is tussen mensen die achteloos de deur opendoen als er wordt aangeklopt en mensen die daar doodsangsten bij uitstaan.