Arnold Is a Model Student is een eigentijds portret van de Thaise cultuur gezien door de ogen van een jongvolwassen middelbare scholier. De uitblinkende Arnold begrijpt heel goed de druk die leerlingen voelen en de tegenstrijdige normen die zijn opleiding en succes met zich meebrengen. Dankzij zijn scherpzinnigheid volgt hij met een pragmatische afstand de toenemende onrust op de school die uiteindelijk leidt tot een opstand.
Sorayos Prapapan volgt een school waar in de jacht op vermeende uitmuntendheid en prestige systematische omkoping en bedrog de onderwijscultuur bepalen. Het succesverhaal dat het schoolhoofd uitdraagt, wordt ondermijnd door de weigering de regels strikt te handhaven nadat een docent Arnolds vrienden met een Spaans rietje straft.
De film, gebaseerd op de Thaise Bad Student-beweging, volgt de indeling van het Overlevingshandboek voor leerlingen, een document dat is opgesteld door de leerlingen om hun medeleerlingen aan te sporen op te komen voor hun rechten en de hen opgedrongen traditionalistische ideeën af te wijzen. Arnold doet uiteindelijk niet mee aan de opstand, maar manipuleert het bestaande systeem onder het mom van zijn vele mogelijkheden en kiest ervoor een leven buiten Thailand te verkennen, ook al heeft dat een morele prijs.