Het noorden van Finland in de jaren veertig. Als de jonge Martta haar lusten heeft botgevierd op rendierherder Oula blijkt ze zwanger te zijn en wordt ze geminacht in haar dorpje, waar de beangstigende religieuze hartstocht een explosief randje krijgt door het alomtegenwoordige alcoholisme. Naturalisme zag er nog nooit zo rauw en gruwelijk uit als in dit meesterwerk van de Finse cinema, een megaklassieker die in eigen land alom wordt geprezen om de verwoestende verbeelding van de menselijke ziel in diepe wanhoop.
In de duisterste periode van de Finse cinema, toen er weinig films werden gemaakt en er vrijwel geen één iets opbracht, was deze jarenlang de succesvolste plaatselijke release aller tijden. Debuterend filmregisseur Rauni Mollberg, die toen al wel beroemd tv-regisseur was, maakte er naam mee in de internationale filmwereld. Kijk voor meer verhalen over dit gruwelijk eerlijke meesterwerk en het grillige lot van zijn auteur ook Dinosaur van Mollbergs voormalige assistent Veikko Aaltonen.