Riders of Justice
Als scenarist voor filmmakers als Susanne Bier en Kristian Levring is Anders Thomas Jensen van vele markten thuis, maar als regisseur heeft hij een onmiskenbare eigen stijl. Net als Adam’s Apples (2005) en Men & Chicken (IFFR 2016) is zijn nieuwste film een zwarte komedie met een plot zoals alleen Jensen dat kan bedenken.
Riders of Justice begint met een serie trieste gebeurtenissen: een gestolen fiets, ontslag, een treinongeluk. Toeval of een causale keten? Data-analist Otto (Nikolaj Lie Kaas) duikt in de materie, geholpen door zijn excentrieke collega Lennart (Lars Brygmann) en hun nog zonderlinger maat Emmenthaler (Nicolas Bro). Samen met beroepsmilitair Markus (Mads Mikkelsen), die zijn vrouw verloor bij het treinongeluk, ontpoppen de mannen zich tot engelen der wrake.
De missie leidt tot resultaten, al zijn het misschien niet de gewenste. Met zijn gortdroge humor en onnavolgbare logica is Riders of Justice een nieuw absurdistisch − en toch ook leerzaam en ontroerend − hoogtepunt in Jensens oeuvre.
Let op: Geen genodigde of donateur van het festival? Selecteer dan de screening van 21:00 uur om de Officiële Opening IFFR 2021 bij te wonen! Koop een kaartje voor de film on demand als de online première uitverkocht is.