Liborio
Het verhaal begint met een arme boer en eindigt met een volksbeweging. Tijdens een orkaan die in het jaar 1908 het zuiden van de Dominicaanse Republiek teistert, verdwijnt Olivorio (‘Liborio’) Mateo spoorloos. Door zijn familie en dorpsgenoten wordt hij al dood gewaand als hij plotseling weer voor hen staat, teruggekeerd uit de hemel met een missie. Vanaf dat moment brengen zijn profetieën en genezende gaven hem een groeiende groep volgelingen, met wie hij de bergen intrekt om er in volledige vrijheid een commune te stichten.
In zeven fragmenten roept Liborio de geest op van deze messianistische figuur en de mensen die zich, tot op de dag van vandaag, door zijn lessen laten inspireren. Meerdere met elkaar verknoopte gezichtspunten vormen samen een zintuiglijk relaas over de oorsprong van een gemeenschap waar spiritualiteit en de strijd om zelfbeschikking hand in hand gaan. Direct vanaf zijn ontstaan wekt de beweging de argwaan van de autoriteiten, en na de Amerikaanse invasie in 1916 lopen de spanningen uit op een gewapende strijd.
Filmmaker Nino Martínez Sosa diept in zijn speelfilmdebuut een onderbelicht deel van de Dominicaanse cultuur en identiteit op uit het collectieve geheugen. Hij bezocht dorpen waar het liborisme nog levend wordt gehouden in rituelen, gebeden en liederen. Daarmee trekt hij deze gedramatiseerde geschiedenis door naar het heden.