Nadat Purificata iets te vaak is afgewezen door de man van haar dromen, spreekt ze een vloek over hem uit – waarna de kerk een exorcisme eist voor de jonge boerin, die wel door de duivel bezeten moet zijn.
Il demonio is een uniek experiment in de geschiedenis van de cinema. Het is waarschijnlijk het eerste staaltje filmhorror dat gebaseerd is op modern wetenschappelijk onderzoek, uitgevoerd door de Italiaanse antropoloog Ernesto de Martino in Basilicata, een van de zuidelijkste regio’s in Italië. Anders gezegd, het is de enige neorealistische film over volksgeloof die zich waagt op het terrein van de folkhorror. Voor Brunello Rondi, een goede vriend en medewerker van Fellini, was Purificata de eerste van zijn vele opstandige vrouwen, die gevolgd zou worden door teleurgestelde bourgeoisechtgenotes (Valeria dentro e fuori, 1972), gevangenen (Prigione di donne, 1974) en Moeder Teresa (La voce, 1982).