De eerste speelfilm van de Corsicaanse theatermaker, acteur en auteur Pascal Tagnati speelt zich af gedurende de zomer in een Corsicaans dorp. Er wordt geflirt, gezwommen, gefeest, geouwehoerd en gevochten (“blijf van mijn zus af”). De stilstaande camera observeert de dorpsbewoners in vaak lange takes, een beetje zoals het meisje dat opmerkt dat ze via haar foto’s “een moment van leven” wil creëren. Op gezette tijden horen we traditionele, in Corsicaans dialect gezongen liedjes, culminerend in het hartverscheurende ‘La mort de Filicone’.
Tagnati werkte samen met de inwoners van het dorp dat hij portretteert; zij leveren een bijdrage aan de dialogen en spelen mee. Voor belangrijke rollen castte hij ervaren acteurs. Als hemellichamen draaien de personages om elkaar heen. Tagnati geeft bijzondere aandacht aan Franje, de enige zwarte inwoner van het dorp, aan loodgieter Bastien en aan Théo, die in een monoloog bekent dat hij bang is zijn geluk te verliezen.
Er zijn amusante discussies over voetbal, fellatio en draagmoederschap. Oud-onderwijzeres Lucienne houdt een mooie monoloog over vrijheid en soevereiniteit. Al met al ontstaat een dwarsdoorsnede van het leven in een Corsicaans dorp, waar traditie belangrijk is en gemeenschapszin ondanks individuele verschillen hoog in het vaandel staat.