Destello bravío
Met een cassetterecorder neemt Isa berichten op voor zichzelf, die ze later afspeelt. “Er zal een machtige lichtflits verschijnen boven het dorp, die alles zal veranderen”, hoort ze zich zeggen. “Het is prachtig. We krijgen allemaal hoofdpijn, we verliezen ons geheugen en we verdwijnen.” Isa hoopt op verandering en dat is niet verwonderlijk. Ze woont in een kleine gemeente in het zuidwesten van Spanje, waar nooit iets gebeurt. Jongeren verlaten het gebied. Voor degenen die er nog wonen, lijkt de tijd stil te staan. Cita neemt daar geen genoegen mee; ze hoopt op iets anders. Ze verlaat haar man en dwaalt door het stadje.
Destello bravío volgt Isa, Cita en andere vrouwen die los proberen te breken uit hun statische bestaan. Een groepje dames luncht en roddelt samen. De oude María rouwt om haar overleden man Paco. Soms hoort iemand een geluid dat alle anderen ontgaat. Vrouwelijke lusten spelen op, al dan niet onder invloed van zelfgebakken zoetigheid. ’s Nachts en in de vroege ochtend klinkt alles anders.
Dit hoogst originele drama oogt vaak als een documentaire, maar vindt ook inspiratie bij het surrealisme en magisch realisme. Met niet-professionele acteurs, een bijzondere, ontregelende elektronische soundtrack en suggestief camerawerk bewijst Destello bravío dat het alledaagse soms buitengewoon kan zijn.