Caro diario (Lief dagboek) is verdeeld in de drie hoofdstukken: ‘Op mijn Vespa’, ‘Eilanden’ en ‘Dokters’. Het eerste deel speelt in Rome. Nanni Moretti bezoekt daar zijn favoriete wijk, Garbetella. “Zou het niet geweldig zijn een film te maken met alleen maar pans van huizen?” vraagt hij zich af. In deel twee bezoekt hij op het eiland Lipari een vriend die daar al elf jaar James Joyce’s Ulysses bestudeert en al geen dertig jaar televisie heeft gekeken.
In het derde deel filmt Moretti zijn eigen chemotherapie en probeert hij diverse andere kuren en therapieën uit. Caro diario is een springerige en desondanks coherente film, ook volgens Moretti zelf, die zei dat de delen samen een archipel vormen, met de afzonderlijke delen als eilanden: de wijken van Rome, de Aeolische eilanden en de in hun specialismen geïsoleerde artsen die noch met elkaar noch met hun patiënten kunnen communiceren.