Maria Camila O’Gorman Ximénez was een negentiende-eeuwse socialite met een romantisch rebels karakter die zich uitsprak tegen het onrecht in haar tijd. Met name tegen dat van Juan Manuel de Rosas, de meedogenloze caudillo in de provincie Buenos Aires (en later heel Argentinië). Ze werd geraakt door de woorden en daden van pastoor Ladislao en ze werd verliefd op hem.
Het verhaal van Camila O’Gorman is al twee keer eerder verteld in de Argentijnse cinema, maar nooit met zoveel details over de politieke aspecten van de affaire en met zoveel diepgang waar het de psychologische beweegredenen achter bepaalde daden betreft. Bijvoorbeeld de obsessieve haat van Camila’s vader voor zijn eigen moeder, wier onafhankelijkheid hij terugziet in het gedrag van zijn dochter. Gelet op de fascistische kern van De Rosas’ politiek was Camila voor regisseur María Luisa Bemberg misschien ook een middel om te reflecteren op het recentere verleden van Argentinië.