Adembenemende natuur, grote zwermen met uiteenlopende vogels: als natuuronderzoeker en kunstenaar stapte John James Audubon een waar paradijs binnen toen hij begin negentiende eeuw aankwam in de Verenigde Staten. Een kwetsbaar paradijs, realiseerde de Fransman zich al snel.
Filmmaker Jacques Loeuille schrijft via Birds of America een liefdesbrief aan de grondlegger van de natuurbescherming. Audubon maakte niet alleen zichzelf, maar ook een grote diversiteit aan vogels onsterfelijk dankzij verfijnde schilderingen vol kleur, energie en drama. Toonaangevend werk, dat uiteenlopende vogelsoorten vastlegde voordat die definitief van de aardbodem zouden verdwijnen.
Aan de hand van een route langs de Mississippi toont Birds of America wat er in relatief korte tijd verloren ging door industrialisatie, hebzucht en onverschilligheid. Dieren werden uitgeroeid, indianenstammen opgejaagd, landschappen uitgewoond. Een trieste blik op wat de mens kan aanrichten. Maar ook een gepassioneerde ode aan wat de natuur ons te bieden heeft.