Ooit was de Amsterdamse Staatsliedenbuurt een soort vrijstaat voor krakers, punks en oorspronkelijke buurtbewoners die zich hadden zich verenigd in de Woongroep Staatsliedenbuurt. Het gezag van de gemeente was na een jarenlang falend huisvestingsbeleid tot vrijwel nul gereduceerd. De buurt had inmiddels het heft in eigen hand genomen, wat pijnlijk duidelijk werd toen burgemeester Van Thijn eind 1984 hardhandig de buurt werd uitgezet.
Filmmaker en buurtbewoner Barbara den Uyl filmde ruim een jaar lang hoe de bewoners hun strijd met het systeem uitvechten. In een epiloog beschrijven de hoofdpersonen van de film hun persoonlijke ervaringen rondom de tragische dood van Hans Kok in een Amsterdamse politiecel.