The End Will Be Spectacular is een keiharde oorlogsfilm over een groep jonge verzetsstrijders die in 2015 de Turkse belegering van Sur, het historische hart van de Turks-Koerdische stad Diyarbakir, probeert te breken. De honderd dagen durende strijd zal uiteindelijk vele slachtoffers eisen en het monumentale stadsdeel vrijwel geheel verwoesten. Enkele van de overlevenden van toen spelen de hoofdrollen in deze film van Ersin Çelik, lid van de Rojava Film Commune.
De film vertelt het verhaal van Zilan, een jonge vrouw die terugkeert naar haar familie en vrienden in haar geboortestad Diyarbakir om de nagedachtenis van haar overleden broer te eren. Eenmaal terug raakt ze plotseling verwikkeld in de gewelddadige strijd met de politie en het leger. Een verhaal over idealen, strijd, vriendschap, verlies en zelfopoffering, tegen de achtergrond van een schijnbaar uitzichtloos conflict.