Na een lange werkdag valt de 58-jarige schoonmaakster Khadija in slaap in de laatste metro. Dus als ze wakker schrikt op het eindstation, zit er niets anders op dan te lopen naar huis, midden in de nacht half Brussel door.
In zijn vorige film Hellhole toonde Devos de hogere kringen van de Europese smeltkroes van zijn thuisstad Brussel als een weinig vrolijke omgeving. Ghost Tropic is in vele opzichten een spiegelbeeld voor die film. Van de wereld van Europarlementariërs duiken we in het leven op straat. Tegelijk verschuift de gemoedstoestand van neerslachtigheid naar iets hoopvollers. Want van de dreiging die je misschien zou verwachten, is geen sprake.
In een reeks bijna sprookjesachtige vignetten toont Vlaamse belofte Bas Devos ons Khadija’s gemoedelijke ontmoetingen. De nachtbrakers waarop ze stuit, hebben vaak weinig te bieden, maar ondersteunen haar waar mogelijk. Khadija helpt hen op haar beurt vaak ook een handje.