Met de Olympische Spelen in Barcelona en de Expo in Sevilla presenteerde Spanje zich in 1992 – vijfhonderd jaar na de ontdekking van Amerika, het begin van het Spaanse wereldrijk – aan de internationale gemeenschap vol trots als een modern, ontwikkeld en dynamisch land. Voor filmmaker Luis López Carrasco (1981, Murcia) is 1992 echter ook het jaar waarin het regionale parlementsgebouw in Cartagena in de as werd gelegd tijdens woedende protesten tegen de dreigende sluiting van verschillende lokale industrieën.
El año del descubrimiento brengt die bijna-vergeten geschiedenis in herinnering in een typisch Spaanse bar in Cartagena, waar verschillende generaties samenkomen om te drinken, te eten, te roken en te praten. Verhalen van ooggetuigen, demonstranten en stakers van toen en discussies tussen jongere cafébezoekers over thema’s als klassenbewustzijn, de economische crisis en de rol van vakbonden borrelen op te midden van gesprekken over andere zaken des levens.