In het noorden van Yucatan in Mexico wonen mensen rond ‘cenotes’, heilige waterbronnen die gevormd zijn op de plek waar ooit een komeet insloeg. Deze natuurlijke zinkgaten, ontstaan door instortende grotten, vormden de enige waterbronnen voor Maya’s die niet dicht bij een rivier of meer woonden. Sommige cenotes werden gebruikt als plek voor rituele offers. De Maya’s geloofden dat cenotes het echte leven met het hiernamaals verbonden.
Het verleden en heden van de mensen die rond de cenotes wonen, smelten samen op deze mysterieuze plek. Verre herinneringen echoën in hallucinerende turquoise onderwaterbeelden, een bedwelmend spel van licht en duisternis. Zwemmend in deze zinkgaten stuit regisseur Oda Kaori op mysterieuze vormen en lichtbundels, het water deint, druppels vallen als scheermesjes.
Oda, die bij Béla Tarr in Sarajevo studeerde, maakte eerder Aragane, opgenomen in een Bosnische kolenmijn. Voor Cenote maakte ze gebruik van super8-film en een soundscape vol borrelend water. Zo vond ze een meeslepende vorm voor haar impressies van een plek waar, zoals een voice-over van een geest ons vertelt, niets wordt vergeten.