Na 88 jaar bedrijvigheid is de scheepswerf van het Montenegrijnse Bijela failliet: een kaalslag die diep ingrijpt in lokale gemeenschap, waar mensen voor hun bestaan van de werf afhankelijk waren. In You Have the Night zet schoonmaker Sanja voet aan land in haar geboortestad en realiseert zich dat het leven letterlijk en figuurlijk aan het wegvloeien is. Sommige bewoners doen verwoede pogingen om gebouwen en machines een nieuwe functie te geven. Maar de vraag is hoe lang Sanja, haar vriend en overgebleven familieleden dat volhouden.
Speelfilmdebutant Ivan Salatić gebruikt nauwelijks muziek, laat dramatische wendingen bewust niet in beeld gebeuren en isoleert zijn personages regelmatig in hun grauwe omgeving. In de lege haven bijvoorbeeld, of door tegenspelers opzettelijk buiten het filmkader te laten. In You Have the Night overstemt die kille sfeer alles. De troosteloosheid snijdt als een gure wind in deze anatomie van een gemeenschap.