Aan de hand van Chris Kings verzameling van 78-toeren LP’s neemt deze documentaire je mee terug in de tijd, naar een van de oudste vormen van westerse muziek. King is een Amerikaanse muziekexpert die zich verdiept in vroege registraties van melancholische blues en folkmuziek uit het begin van de twintigste eeuw. Een van zijn favorieten: de droevige vioolmuziek van de in 1910 naar New York geëmigreerde Griek Alexis Zoumbas. Beter dan dat wordt het niet. “Alles dat na 1949 is opgenomen, is rommel”, aldus King.
Duane ontleent de titel van zijn documentaire aan het Seikiloslied, ‘s werelds oudst overgeleverde, complete muziekregistratie uit Griekenland. De transcendentale muziek die in steen is gekerfd, leeft voort in Epirus, waar Grieken elke zomer samenkomen om te spelen, dansen en zingen. King reist erheen om in aanraking te komen met een bedwelmend fenomeen dat zijn liefde voor de kunstvorm opnieuw doet aanwakkeren.
Blijf na de vertoning vooral hangen voor een Q&A met de filmmakers en een optreden van 78 toeren-DJ Blue Flamingo.