Vrachtwagenchauffeur Vlada arriveert anno 1999 in een vervallen pakhuis in het door oorlog verscheurde Kosovo om er een mysterieuze lading op te halen. Hij moet zich aan een strikt tijdschema houden, geen vragen stellen en de laadklep altijd op slot houden. Vlada begint aan een tocht door een woestenij van vervallen huizen en door de NAVO gebombardeerde bruggen. Eenmaal thuis moet hij de gevolgen van zijn daden onder ogen zien. Zijn lading is zijn last geworden.
Ognjen Glavonić baseerde zich op ware gebeurtenissen, die hij eerder al uitspitte in de documentaire Depth Two (2016). In zijn fictiedebuut The Load richt hij zich vooral op de morele aftakeling van een gewone man die zijn hoofd boven water probeert te houden, en onderzoekt hij wat de ene generatie erft van de vorige. Glavonić zet zijn subtiele vertelling in een lagere versnelling, gevangen in claustrofobische beelden vol constante dreiging, waardoor de impact van de onthulling des te groter wordt.