In Skid wisselt Zbyněk Brynych de sociaal-realistische en anekdotische benadering van zijn eerste twee films in voor een gedurfdere, expressievere stijl en levert met coauteur Pavel Kohout een psychologisch rijke spionagefilm af die zich afspeelt in West-Duitsland en Tsjechoslowakije.
Na 1969 filmde Brynych vooral in West-Duitsland, terwijl de nationaliteit van Kohout (mede-oprichter van Charta 77) werd ingetrokken, omdat hij tijdens de Praagse Lente een van de woordvoerders was.