Alfred Hitchcocks klassieke Technicolorthriller is een visionaire metafoor voor hedendaagse spionagepraktijken. Professioneel fotograaf L. B. ‘Jeff’ Jefferies (James Stewart) is herstellende van een beenbreuk en daardoor gekluisterd aan zijn rolstoel. Zijn vriendin Lisa Fremont (Grace Kelly) komt hem gelukkig regelmatig opzoeken. Zijn appartement kijkt aan de achterkant uit op een binnenplaats en een aantal andere appartementen. Om de verveling te verdrijven, begint hij zijn buren te bespioneren, die de ramen vanwege een hittegolf ter verkoeling open laten staan.
Terwijl Jeff naar zijn buren kijkt, geeft hij ze bepaalde rollen en bijnamen, zoals ‘Miss Torso’ en ‘Miss Lonelyhearts’. Hij is met name geïnteresseerd in de schijnbaar aardige vertegenwoordiger Lars Thorwald, die opgezadeld zit met een invalide, eeuwig zanikende vrouw. Op een nacht raakt Jeff ervan overtuigd dat er iemand een moord gepleegd heeft. Lisa is minder overtuigd, aanvankelijk: “Vertel alles wat je hebt gezien, en wat je denkt dat het betekent.”