O trabalho liberta?
Sinds de nazi’s op schandelijke wijze de spreuk Arbeit macht frei van apologeet van het Manchester-liberalisme Heinrich Beta boven de poort van verschillende concentratie- en vernietigingskampen hebben geplaatst, heeft arbeid al zijn positieve waarden en connotaties verloren. Wat nu? Houwers, laders, sjouwers etc. in de Neves-Corvomijn zien dit anders dan, laten we zeggen, priester António Vaz Pinto of criticus/historicus Paulo Varela Gomes.