Deze klassieker van Ernst Lubitsch, mede geschreven door Billy Wilder, is een van de eerste Amerikaanse films die de Koude Oorlog voorspelde en, onder het mom van een satirische, luchtige romance, de Sovjet-Unie onder Stalin afschilderde als streng en grauw – flets afstekend bij het vrije en zonnige leven in het vooroorlogse Parijs.
De film begint tijdens de nasleep van de Russische Revolutie van 1917. Een drietal Russische afgevaardigden wordt erop uitgestuurd om de van de Russische adel geconfisqueerde juwelen te verkopen voor baar geld (wat vreemd kan klinken in hedendaagse oren, maar toen de standaardpraktijk was). Graaf Leon d’Algout (Melvyn Douglas) wordt gevraagd de juwelen terug te halen voor ze verkocht worden. Dan stuurt de Sovjet-Unie kameraad ‘Ninotchka’ Yakushova (Greta Garbo), een speciaal gezant die de juwelenverkoop door moet zetten en de drie mannen terug moet brengen. “Garbo lacht!” stond er destijds in de advertentie.